Het doorbreken van het stereotype: Millennials in het MKB

Als snotaapje ging ik vroeger graag de discussie aan, ook met oudere mensen. Menig discussie eindigde echter voordat deze überhaupt begonnen was, zij wisten het namelijk beter. Want? Levenservaring. Dus…

Het lijkt erop alsof oudere generaties ervan houden om de jongste generatie te bekritiseren. Men zegt dat wijsheid met de jaren komt, maar is het wijs om afbouwend te bekritiseren? Er lijkt een consensus te bestaan over de jeugd van tegenwoordig. De Millennials, ook wel de selfie-generatie genoemd, zijn oppervlakkig, narcistisch, lui, makkelijk afgeleid en verslaafd aan technologie. Er bevindt zich vast en zeker een kern van waarheid in deze stereotypen, net zoals het waar is dat niet ieder ‘oudere’ zo neerkijkt op deze generatie. Maar ik vraag mij af wat het doel is van deze kritiek. Is dit nou de manier om ons Millennials een beetje wijsheid mee te geven?

Wat heeft dit te maken met het MKB, vraag je je wellicht af. Elke ondernemer heeft vast en zeker iets meegekregen van de discussie over functioneringsgesprekken. Er is geen bewijs dat zo’n gesprek bijdraagt aan de prestatie[1] en het zorgt ervoor dat werknemers in de verdediging schieten, zo wordt er gezegd. Ironisch genoeg zijn functioneringsgesprekken, als onderdeel van dossieropbouw, met de intrede van de nieuwe wetgeving WWZ nog belangrijker geworden in het juridische domein. Wat moet een ondernemer nou met deze tegenstrijdige berichten?

Millennials geloven niet in regels en systemen, weg ermee! Maar hoe zorg jij als ondernemer er dan voor dat een ‘oppervlakkige en luie’ Millennial goed functioneert? Dit is de vraag die met name ondernemers in het kleinbedrijf zich zullen stellen, zij moet het immers vaak zonder eigen HR-medewerker stellen[2]. In tegenstrijd met het geschetste stereotype, worden Millennials gemotiveerd door persoonlijke waarde en aspiraties[3]. Het is dus niet het loonstrookje of een mobieltje van de zaak. Maar de kans op een betekenisvolle functie, persoonlijke en professionele groei, en betrokken te worden bij het team en de organisatie[4]. Dat klinkt mij niet in de oren als oppervlakkig, narcistisch of lui.

In het MKB heeft de eigenaar dus een belangrijke rol in het HRM-proces[2]. Dit betekent echter niet dat hij of zij een expert in personeelszaken hoeft te zijn, maar de juiste ondersteuning nodig heeft om te doen waar het écht om gaat. Dus niet administratie, maar motiveren, betekenis geven en het ontwikkelen van je personeel. SOM helpt jou, de ondernemer, vanuit de salarisverwerking om te doen waar het echt om gaat door jou te ondersteunen op arbeidsjuridisch gebied en met je personeelszaken.

[1] http://www.nrc.nl/handelsblad/2016/01/30/nooit-meer-een-functioneringsgesprek-1582623

[2] MKB marktmonitor 2014

[3] http://www.bentley.edu/centers/center-for-women-and-business/millennials-workplace

[4] http://youearnedit.com/blog/infographic-three-things-to-boost-millennial-employee-engagement/

#millennials #functioneren #MKB #loonstrook #motivatie

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

+31 (0) 20 663 0 138

KVK NR 62986384

© 2016 Salaris Onder Meer B.V.