De klant is geen koning

Ken je die uitdrukking ‘de klant is koning’? Ik krijg er kippenvel van. Waarom? Mijn inziens leidt het naleven van deze uitdrukking naar slecht werkgeverschap, een negatieve sfeer en ontevreden werknemers. De klant heeft niet altijd gelijk en is al helemaal geen koning.

De uitdrukking ‘de klant heeft altijd’ moet klanten ervan overtuigen dat zij goede service zullen ontvangen én werknemers eraan herinneren om een goede klantenservice te geven. Ironisch genoeg bereikt men m.i het tegenovergestelde. Dit heeft te maken met klanten die zich echt gaan voelen als een koning. Je geeft ze immers een vinger, maar ze nemen de hele hand. Alleen omdat je iets koopt (of een dienst afneemt), betekent dit nog niet dat je medewerkers als onderdanen mag behandelen. De klant is koning? Een goed werkgever kiest voor de werknemer, niet voor een onredelijke klant.

Als je je werknemers op de eerste plek zet, dan zetten zij de klant op de eerste plek. Dit is een goede basis voor een positieve, mensgerichte sfeer. Tevreden en gemotiveerde werknemers leiden naar goede klantenservice.

SOM, Salaris Onder Meer, staat met het ene been in de financiële wereld en het andere been in de personeelsmanagement wereld. In de financiële wereld worden klanten vaak als koning behandeld, dit gaat echter alleen maar ten koste van de dienstverlening. Wij weten als geen ander hoe belangrijk het is om klanten gewoon te behandelen als mensen.

Niemand is koning, doe gewoon normaal.

#financiëlesector #salarisadministratie #klantenservice

Featured Posts
Recent Posts